28 September 2013

Ukhwah

"Kita kena ingt kat kawan baru kawan ingt kt kita" betul ke statement brader tu..brader yg katanya datang dari Jengka Pahang nk jumpa kengkawan dia dia Bangi ni.. Ada betul jugak dia cakap..seolah-olah mengingatkan aku penting nya ukhwah tu.. Memang betul.. Sekarang ni teknologi semakin maju.. Telefon,SMS,MMS,Video Call semua ada..dan terbaru wassap weChat dan talk semua boleh merapatkan hubungan silaturahim..tak kisah la pada kengkawan mahupon keluarga.. Yang penting kita sendiri.. Sebab aku sentiasa ingat pesan Sumbody supaya sentiasa menghargai orang yang masih ada..kerap hubungi Mama ayah..jangan nanti bila dah tiada baru nak nyesal..nak teringat..time tu ape pon tak bleh.. Jangan tau guna kemudahan yang ada untuk kengkawan je..keluarga pon kena rajin call jugak. Peringatan untuk aku jugak yg kadang tak call pon.. Sekadar hantar sms pon dah mencukupi untuk bertanya kabar.. Jangan henpon dah canggih, internet ada, hot ticket sanggup beli tapi hanya digunakan untuk kepentingan yang ak berpekdah.. Macam aku sendiri yang memang tak rajin nak contact kengkawan lama, boleh la call balik untuk rapatkn hubungan.cukup pada aku bertanya khabar.tapi kebanyaknnya kalu ada je call mesti ada hajat..tu yang tak bagusnya..call family sebab nk mintak duit..pe salahnya call sesaje je..kan tak rugi pon..lain la selalu..memang la tak penting dan tak perlu..

Aku ni memang ngaku yang aku ni berat mulut.bukan sombong tapi aku tak rajin nak berborak dengan org lelama..takde idea sebenarnya..nak buat-buat tanya pon aku tak reti..kadang jiran sebelah pon takat senyum je..tegur pon tak..memang aku rasa tak patut sebabnya aku tau penting berbuat baik dengan jiran..kenal jiran-jiran..tapi sikap aku ni.. Pemalu kot..ngeee..So lepas ni nak kena ubah la jadi ramah sikit..hihi sebab aku perasan aku ni akan bercakap dengan orang yang aku kenal je..tak kenal aku akan diyam je.. Tapi kalu dah kenal,memang aku boleh la layan berborak.. So kesimpulanya sekarang, rerajin kan diri anda menyapa orang dan pentingnya ukhwah dalam kehidupan.. Orang lelaki ni walaupun tak kenal, dorang masih boleh berjabat tangan dan bertegur sapa..berbeza dengan wanita yang hanya bersilaturahim dengan mereka yang rapat je.. Pelik tapi tu la hakikat kehidupan...

No comments:

Post a Comment