28 February 2013

~orang kaya yang berlagak~

Bukan semua orang kaya berlagak sombong..tapi majoriti yang bajet kaya tu semuanya berlagak sombong..sebab apa aku cakap sombong,sebab aku da selalu jumpe orang cam gini.. henpon canggih-canggih belaka,kereta nah tu dia,bapak Gadang..semua tak leh kalah..Honda..jenis plak 4wheel drive..so dah tentu la harga nya kita sedia maklum..Aku kengkadang takut dengan diri sendiri..andai kata Allah bagi rezeki yang melimpah ruah,ada kereta besar rumah besar sume cencanggih belaka.. takut aku jadi cam dorang pulak..tak mustahil..Allah boleh pusing sikit je hati kita ni..lalu jadila macam orang yang aku cakap tadi..Selalu orang kaya ni kedekut sangat nak keluarkan duit mereka..kalu beli barang tu mau sume nak mintak murah..tapi bila shopping kat Pavillion tu tak nak plak mintak kurang walaupon singgit kat kaunter tu..kalu beli barang kat kedai cina,cina tu bagi kurang RM1.OO pon da okey siap tersenyum simpul dapat kurang harga..kalu datang kat kedai melayu..dari harga RM 48.00 mintak kurang sampai RM30.00..ha amik ko sampai RM18.00 tu..kalu tak dapat kurang tak nak beli..terus blah..aku selalu perati gelagat orang melyu kita ni (bukan semua) nak-nak bila lepak kedai cina..hoh kadang marah dalam hati tengok kebodohan orang melayu ni.. kena jadi camtu? mentality orang melayu camtu.. "tak nak la beli kat kedai orang melayu,dia jual barang tak okey"" aku suke potong rambut kat kedai cina hujung tu,kedai melyu tu buat tak best.." "cina repair henpon ok.".melayu kengkadang tipu je lebih.." so pada sape kita harapkan nak naikan melayu kita ni..tak kan nak suh orang cina yang beli..dah tentu tak punya..Kaum dorang tu bagus..persefahaman kuat..dah set dalam mind dorang,aku kena tolong kaum aku..so mereka ni akan beli kat kedai kaum dorang jugak..sanggup tu,sebelah dah ada bengkel tayar,sanggup g ujung jauh sikit kedai kaum dorang jugak..yang melayu bijak pandai ni tau asik nak kondem je..memang la kuasa pembeli ditangan kita..tapi kita kena pikir gak.sapa nak tolong kaum kita ni. kesian..dah jelik tengok kaum kita ni..macammana negara kita nak maju..jangan sampai kita jual negara kita ni kat dorang sudah..tengok contoh penang jela..tak pon Selatan Thai tu.. sume orang kapir laknat yang nak kongker kalu kita yang melayu ni ikut na telunjuk mereka ni.. Ape yang aku sedih  sangat teringat kisah pasal nak beli REHAL DAN AL-QURAN..naik kereta honda Accord..datang kedai islamik nak beli REHAL N AL-QURAN yang harganye tak sampai RM20.00..mintak kurang sampai RM12.OO untuk dua-dua barang tu..(hello beb, Al-Quran tu ko nak pakai sampai ko mati tau.Al-Quran tu jugak menjamin kan ko kat mane ko masuk nanti..tu pon leh kira bape kali je ko baca..tu pon nak berkira..)tak pe-tak pe..nanti Allah pon berkira-kira jugak dengan ko kat Akhirat nanti.. lagi satu pasal kereta,dalam minggu ni je da 2X aku kena dengan orang yang berlagak..pape pon aku admit aku salah..tapi tak payah nak hon-hon pastu nak mengomel..satu pasal sorang cina,aku terberhent kat petak X..petak tak leh berhenti..aku tak sengaja ye sebab aku tengok kereta depan dah jalan..aku tak perasan aku da terSTOP kat cini..si cina ni dari jauh dah hon aku..aku pelik la..nape plak ni cam bising-bising..rupanya aku halang dia ..okey bos sory..i tak perasan..but atcually no need nak maki-maki aku\(nampak gaya dia dok acu-acu tangan) yang semalam pasal makcik yang bajet HOT..aku da bagi da laluan untuk dia lalu..memang muat and lepas utk kereta BESAR dia tu..rupenya tak reti jalan sempit..asik nak beso je jalan nye..huh da takut kereta mahal dia tu terguris dengan kereta kecik ku yang tak berapa tatik tu.. geram je aku..Hey makcik-makcik...

Kaya tapi jangan lupe ingat mereka yang tak kaya tu..Kang Allah tarik sia-sia je kereta mahal korang tu..so jangan nak berlagak..
#aku da merepek lebih da ni..dah2 jom balik...

No comments:

Post a Comment