09 January 2017

Journey to Malacca..

Melaka tempat paling best aku suke berjalan..banyak port-port sejarah yang aku sendiri tak pernah tau.. bukan la peminat sejarah pon.Almaklumla.. Subjek sejarah SPM aritu pon dapat B je..haha.. tapi aku suka tau bab-bab ni.yelaa kita pernah belajar dulu..Dulu takat baca dalam buku je.. ni dapat pegi,mau tak jakun dibuatnya.. rasanya ni trip kali ke -3 aku pegi untuk berjalan sambil berilmu..jalan-jalan biasa tu ada la.. tapi bukan meronda port Sejarah ni.. 

So 2nd day after New year, Akhirnya kami berdua decide merayap jugak.. mesti sebab En.Husband aku ni takut aku bising sebab janji suh amik cuti nak berjalan tapi dia tak dapat bawak..haha.. yela aku cuti dari dari Krismas sampai la nak new year..itupon sehari je aku keje minggu tu sebab cuti tinggal 3hari..mau aku xbuat muke taik kalau xbawak jalan..hehe maafkan isterimu ini ya En.Abang.. dengan mu sahaja aku dapat berjalan..tak kan nak jalan dengan org lain..kan kan..

Jadi port yang kami tuju tu haa Rumah Mini Asean tu..Enterance RM11.80/Person.. kami ni xde kampung..ada pon umah teres.. so pegi sana fefeeling balik kampung la.. semua rumah kami tawaf.. cuma ada dua biji umah yang xleh nak masuk..Rumah Sabah dan Selangor..Rumah sabah da teruk sangat..tak berjaga.. Atap da bocor..Rumah Selangor under construction.. so xleh nak enter.. cam biasa la.. Posing sakan..melayan la En.Abang amik pic saya ye.. ok la.. nanti da beranak..lagi jenuh nak bawak jalan..nak layan anak lagi..layan kerenah bini lagi.. so kat rumah Melaka ada kakak ngan anak dia menjual kuih..anak dia hensem..baru form 3 nanti aku kenenkan ngan anak aku.jaga mak ko leklok ye..aku sambar tat nenas dia.. nampak tak menarik..tapi nyesal beli sikit.. sedap lembut lak tu..simpan seminggu pon still sedap makan..lupa nak suggest akak tu suh buh stiker ke or kad ke kat biskut dia..kurang-kurang leh promote kat pengunjung yang datang.. ne tau ada job untuk dia ke..sempat la aku borak tanya pasal tempat ni.. misteri jugak..  pape pon biskut cheese tart akak memang sedap...
 
Pastu kami ke makam Hang Tuah.. ada rupanya makan beliau..Katanya xtau mana dia menghilang.. aku da jadi kompius dengan sejarah..ke aku yang miss.. hehe ,
Panas terik ya amat.. tuju plak ke coconut shake kat kelebang tu.. tapi sebelum tu singgah musium Kapal Selam ⛵.  kapal Selam bapak la bagak..tapi dalam kocik je ha..camne la dorang buat keje dalam tempat sempit tu.. pengsan aku. So entrance RM5.00 per person.  Lepas penat jalan..baru singgah makan kat klebang.tu pon tapau makan dalam kereta..orang sebelah da ngantuk.. makan jap rojak petis dengan coconut shake..

Balik tu beli lagi..haha bungkus tu..tapi ni kali kat tepi jalan.. Beratur panjang.. Coconut shake punya pasal,aku beratur jgk..balik kononnya csri asam pedas..tak jumpa pun..jumpa pon kat kota laksamana..tapi tengok macam kedai cina..last2 patah balik.. Cari tak jumpa.. Terus balik la..hujan lak lobek.. last singgah kat RnR ayer keroh maghrib tu..rilek tido jap...tau-tau da kol 10:30 malam..balik la.. esok keroje..

No comments:

Post a Comment