03 June 2013

yeah MELAKA!! here i come!

Aku taktau la ape yang menerujakan aku untuk ke melaka ni. Memang tak boring..Datang la berpuluh kali pon,tak jugak boring.. Aku rasa,masuk ni dah dekat 5kali aku g berjalan lepak sana..Plus dengan family dalam 7kali.. Kebest san nya,korang kena la pergi sendiri.. Modal kecik je.. Untuk ibubapa yang tatau nak bawak anak-anak g berjalan mana, sini aku leh sharekan.. Atcually plan asal nak pergi Port Dickson.. Nak berenang sambil berenang-renang menelan air masin laut tu..(macam la pandai sangat berenang) tapi apekan daya, manusia yang datang bukan kami sorang, plan nak ke PD akhirnya ke Teluk Kemang jugak sebabnya syok tengok orang mandi.. Lagipon dah biasa kat sana.. Port Dickson and Teluk Kmenag tak jauh pon..dalam 3km je.. Klu dari highway korang jumpa Roudabout, Kiri Teluk Kemang, kanan Port Dickson.. So disebabkan ramai, aku pon terus jela ke Teluk Kemang.. pon sama manusia seramai gile.. dengan rombongan lagi.. Parking? No Way.. TAK DE ok!! So memang tak la.. cari port lain kat Pantai Tg.Tuan pon xde.. hanya bot nelayan je ada.. tapi yang syoknya kat situ ada jeti nak ke pulau kecik.. Kalo nak tangkap gambar untuk weeding memang sangat cun.. Tapi so sad, aku tak singgah sebabnya sunyita  de orang and takut jugak tengah berenang-renang kang tetiba sangkut kat jala ke apa.. satu kes plak lemas takde sape nak nolong.. So, patah la balik.. Lalu Teluk Kemang pon de same situation.. Penuh and no parking..

Sempat amik pic ni je kat Port Dickson

Last-last cabut.. terus terpikir nak ke MELAKA.. So aku sempat kol kak Mimi (staff lama pangkat mak pon tapi aku panggil Kakak@ Mak angkat jugak la) bagitau kami otw datang sana.. Huh jem oo.. sampai Pusat bandaraya jem.. berjalan aku atas jalan je.. Cuti-cuti Malaysia atas Highway.. hoih jem, nape sume nak kuar time aku kua ni..pegi la duduk uma bobok ke tengok ecen ke.. sampai kul 2 amik Kak Mimi kat Mydin Melaka Sentral,terus g umah dia.. Dekat je pon. Dia pon jalan kaki je dari rumah dia.. Makan-makan kami terus gerak.. So nila destinasi yang aku dah lama nak pergi tapi asik tak dapat je.. Same thing, jalan jem.. ni hah buktinya..

jalan jem nak ke dataran pahlawan berdekat dengan Bangunan Stadthuys.. 

sO bawah nila tempat aku nak pegi.. tapi asik datang je dah tutup..sebab dah malam..hihi Harga ticket RM6.00 tapi kalu tunjuk Mykad dapat diskaun 50%.. so kami masuk 3 orang hanyalah RM9.00 je.. Ticket ni leh guna untuk masuk ke Muzium TLDM..

ni la dia.. Muzium Samudera..i like...impian dah tercapai T_T
Ni pic yang boleh dishare bersama lets enjoy...

Peti besi tu ada 3.. Berat gile..semua besi padu..

 
Replika Kapal Portugis
Replika Kapal Inggeris
Sauh kapal ni je da Besar 5lelaki dewasa.. Beratnya..lu pikir la sendiri.. 
So pastu kami ke muzium Maritim pulak..Dalam ni ada pelbagai info pasal maritim da hidupan laut.. Aku sempat jugak la beli sourvineur.. tapi tak banyak pon 2 je.. Keychain and fridge magnet.. ada lagi lam beg tak bawak kuar.. hihi

Muzium ni bersebelahan dengan Muzium samudera.. Takde bayaran untuk masuk..sebab laluan yang sama..


Dalam ni banyak info pasal penjajah yang pernah menjajah Tanah Melayu suatu masa dahulu.. Antaranya Vasco De Gama and the geng..hihi








Lepas selesai kami ke Muzium TLDM Kat seberang jalan je.. So kena la melintas dengan berhati-hati kerana beca kat sana takde break kot.. Laju je nak bawak ..ngeee~

Dalam muzium ni semua mengenai TLDM ada info pasal ni.. antaranya alatan perang,pingat-pingat dan sebagainya..
Helikopter..hihi comel cam pepatung..


pingat-pingat kebesaran dan plak(tapi plak aku tak letak la..dah banyak sangat gambonye..
Bom lame pon ada dipamerkan disini..
So setelah penat berjalan kami pon menuju pulang..

Tempat yang sama dalam kereta.. Still jem..

#Opps jangan lupa drop kak mimi balik kang nangis pulak dia.. hihi So pe lagi jom merempuh jalan jem kat Highway pulak... adeshh.. Nak singgah Muzium Setem dan Bangunan Afamosa, tapi dah malam.. dah tak nampak ape pon.. Lagipon keras!!

2 comments:

  1. hari tu g melaka, kota a famosa pun tak jumpe...hihi...

    ReplyDelete
  2. kota a famosa belakang je dekat dataran pahlawan tu.. kalu ada lalu belakang mcD tu akan nampak.dia kat hujung skali..

    ReplyDelete